Notes de premsa

L’Euroregió es suma al debat sobre restaurar la natura, els sistemes d’alerta primerenca i la governança

Background

L’Euroregió es suma al debat sobre restaurar la natura, els sistemes d’alerta primerenca i la governança. Les claus per protegir la Mediterrània de les inundacions que vindran

  • A les portes del Dia Internacional de la Mediterrània, el 28 de novembre, Barcelona acollirà entre el 25 i el 27 de novembre un esdeveniment que reunirà tota mena de perfils per compartir coneixement i abordar els reptes ambientals més urgents de la regió.
  • El projecte LocAll4Flood i dos projectes més presentaran la feina que duen a terme per adaptar les ciutats a les inundacions. Diversos casos pilot se situen a Catalunya i Palma de Mallorca.
  • L’Euroregió Pirineus Mediterrània participa a la jornada de tres dies coorganitzada pel CREAF i MedCities en el marc del programa Natural Heritage Mission de l’Interreg Euro-MED, en col·laboració amb altres entitats internacionals.

La regió mediterrània és un dels epicentres del canvi climàtic: s’està escalfant un 20% més ràpid que la resta del món i ja experimenta els impactes d’esdeveniments extrems com onades de calor, grans incendis forestals, pèrdua de biodiversitat i pluges torrencials. Aquestes últimes estan molt presents a la memòria col·lectiva de Catalunya i Espanya. En aquest context, el programa Natural Heritage Mission of the Interreg Euro-MED reuneix un consorci de 16 entitats mediterrànies que treballen per compartir coneixement, desenvolupar eines i connectar els resultats de 18 projectes finançats pel programa amb diversos actors clau de la Mediterrània com administració pública, institucions de recerca, ONGs, empreses i altres actors clau de la Mediterrània com l’Euroregió Pirineus Mediterrània. L’objectiu és abordar conjuntament desafiaments ambientals urgents com aquests.
Tres d’aquestes iniciatives se centren precisament a protegir les ciutats i els territoris més vulnerables de les inundacions. Part dels seus resultats es presentaran del 25 al 27 de novembre a Barcelona, com a abansala del Dia Mundial de la Mediterrània el dia 28, en un esdeveniment presencial a Barcelona organitzat pel CREAF, soci responsable de les activitats de transferència de coneixement, juntament amb MedCities, i que reunirà més de 130 perfils polítics, tècnics i científics.

Anticipar rierades, protegir aiguamolls i monitorar el nivell del mar

Un dels projectes és LocAll4Flood, coordinat pel Centre Tecnològic Beta amb l’Euroregió Pirineus Mediterrània com a soci, que reuneix administracions, centres de recerca, universitats i empreses per millorar la gestió del risc d’inundació. El pla inclou accions concretes com un sistema d’alerta primerenca adaptat a cada regió per protegir millor la població de les inundacions; una metodologia per millorar la presa de decisions entre diferents actors territorials; i un catàleg de solucions basades en la natura dissenyades a mida, com la reforestació, els parcs urbans o els paviments permeables. Aquestes mesures s’estan implementant en nou conques pilot, entre elles Vic i Gurb a Catalunya i Torrents Gros i Na Bàrbara a Mallorca. A més, també han desenvolupat un kit educatiu per a la població que viu en zones inundables.

Per la seva banda, Wetland4Change, coordinat per la Universitat Forestal de Bulgària, té com a objectiu revertir la degradació dels aiguamolls a la Mediterrània amb el doble objectiu de reduir els impactes dels episodis de pluges intenses en els cossos d’aigua adjacents, per exemple, regulant els pics de cabal i l’escorrentia superficial, i d’augmentar la capacitat dels aiguamolls per capturar carboni. El projecte implementa accions concretes en cinc àrees pilot, entre elles l’Albufera de València, que fa tot just un any es va veure greument afectada per les tempestes de la DANA, un esdeveniment que va posar de manifest tant la fragilitat del sistema com la necessitat urgent de restaurar els aiguamolls. A més, el projecte ha desenvolupat una base de dades d’aiguamolls mediterranis i un pla de transferència per ajudar les administracions i els gestors d’àrees protegides a integrar aquestes solucions en les seves polítiques.

En el cas del projecte MedSeaRise, coordinat per Anatoliki, avalua els riscos associats a l’augment del nivell del mar a la conca mediterrània, incloses les inundacions. Per això, se sustenta en projeccions climàtiques avançades i inclou estudis de cas en sis àrees costaneres, entre elles el Delta del Llobregat.

Fomentar el diàleg

Més enllà de donar visibilitat als resultats dels projectes, un pilar transversal d’aquesta iniciativa d’Interreg Euro-MED és la promoció de millorar la col·laboració a tota la regió mediterrània. “Creem oportunitats de diàleg i transferència de coneixement entre les més de 250 organitzacions de la comunitat del programa Interreg i més enllà”, explica Annelies Broekman, investigadora del CREAF que coordina la estratègia de transferència i amplificació. El nostre secretari general Xavier Bernard Sans participarà en el debat sobre Implicacions i oportunitats de la governança multiniveLl i aportarà el punt de vista de l’Euroregió, a més també parlarà sobre el projecte LocAll4Flood.

Barcelona, punt de trobada

Alguns dels resultats dels projectes que formen part del programa Interreg Euro-MED Natural Heritage Mission es presentaran entre el 25 i el 27 de novembre en un esdeveniment que reunirà diversos perfils, inclosos responsables polítics, experts i entitats mediterrànies. La trobada, coorganitzada pel CREAF i MedCities amb el suport de diverses institucions internacionals, i la presència i intervenció de l’Euroregió Pirineus Mediterrània arriba en un moment de renovació de les polítiques mediterrànies, inclòs el nou Pacte per la Mediterrània, la revisió de l’Estratègia Mediterrània per al Desenvolupament Sostenible i la recent Llei de Restauració de la Natura de la UE, entre les prioritats de l’Euroregió Pirineus Mediterrània.

L’esdeveniment explorarà les oportunitats que obren aquests marcs per abordar els principals desafiaments socioambientals que afronta la Mediterrània, com restaurar la natura i adaptar-se als creixents impactes del canvi climàtic. També donarà veu als projectes Interreg Euro-MED que ja estan implementant solucions innovadores en ecosistemes terrestres i marins. “Volem que aquest esdeveniment reforci la cooperació entre els actors clau del Mediterrani, tant polítics com científics, en un moment en què l’acció és més urgent que mai. Així mateix, volem destacar el paper de les autoritats locals com a executores i actors clau per donar una resposta pràctica a tots els desafiaments globals i regionals”, conclou Carolina Pérez, responsable de polítiques i intercanvi de coneixement a MedCities.

Dossier de premsa (CAT | FR)

Written by: Maïna Gautier

Previous post

euroregio-epm-logo00